VETERAANIT

Rakennusveteraanien maanantaitapaaminen 3.2.2020

Tällä kertaa aiheena eläkeläisten sosiaalipuolen kysymykset. Alustavan ja perusteellisen monipuolisen katsauksen piti meille OLLI SALIN joka on Helsingin Vanhusneuvoston jäsen. Kiinnostavista ja meille veteraaneille tärkeistä asioista tuli selkoa ja ohjeistusta. Kysymyksiä sateli ja kommentointia oli monella. Todettiin myös se asia että pitää yrittää olla itsekin aktiivinen jotta tukea vaivoihinsa saa.

Veteraanit Keskustajakirjasto Oodissa

Kolmosen veteraanit tekivät kulttuurimatkan Keskustakirjasto Oodiin 21.10.2019. Oppaaksi olimme saaneet Maarit Fred entisen Siikaranta-opiston opettajan.

Tapaaminen alkoi yhteisellä lounaalla ravintola Postissa. Ruokailun lomassa muisteltiin Postitalon historiaa aina talonrakentamisen alkuajoista 1935, talo valmistui 1938. Monta kertaa taloa on paranneltu mm vuonna 1952 tehtiin helikopterikenttä katolle. Viimeinen reppa oli 2001. Nykyisin koko talon omistaa vakuutusyhtiö Ilmarinen.

Seuraavaksi kuljimme Sanomala-talon kautta. Tämäkin talo on siirtynyt kansainväliseen omistukseen ja talossa on alivuokralaisena mm Helsingin Sanomat – niin muuttuu maailma taas todettiin.

Odotettu Oodiin tutustuminen oli varsin mielenkiintoinen. Kuljimme Maaritin opastuksella koko kirjaston läpi. Paljon tuli uutta tietoa ja keskustelua kirjastotoiminnasta ja rakentamisesta. Maarit Fred opastaa kirjastossa suunnattua digi-opastusta seniooreille.

Puolitoista tuntinen kierroksemme Oodissa poiki myös jatkotilaisuuden sillä Maarit lupautui tulemaan joulukuussa maanantai tapaamiseen RL Aluetoimiston Siltasaarenkatu 4 tiloihin ma 2.12.2019 klo 11 ja vastaamaan älykännykän ja ipaidin käsittelyssä tuleviin ongelmiin. Kysymyksiä voi lähettää Pertti Ratilaiselle edeltä käsin tai jos ei itse pääse paikalle. Tervetuloa kaikki rakentajaveteraanit!

Kuvat Maarit Fred ja Toivo Koivisto

Rakennusliiton osasto 003 ry:n veteraanijaosto Lahdessa

RL osasto 3 eläkeläisveteraanit olivat liikkeellä Lahdessa 15.11.2018. Mukana vahvistuksena oli pari toveria osasto 1:sen Kirveskerho 55:ta. Vastassa Lahden rautatieasemalla oli Lahden rakennusveteraanien aktiiveja Ritva Salmisen johdolla. Aluksi tutustuimme Monitoimikeskus Takataskun tiloihin. Maittavien kahvi viinerikahvien lomassa Takatasku-talon toimintaa esittelivät Eero Taimisen johdolla paikalla olleet veteraanit. Kuulimme rakentajaveteraanien aktiviteeteista hyvänä esimerkkinä on eri osastojen yhteistoiminta jossa kulut jakaantuvat kunkin jäsenosallistujan mukaan. Viikottaiset tapaamiset keräävät toistakymmentä osallistujaa jopa yli parikymmentäkin. Onnistuneita retkiä on suuntautunut mm Tukholman, Tallinnan ja Suomenlinnan suuntaan.

Yksi tutustumiskohteistamme oli Sibelius-talo joka on rakennettu entisten tehdaslaitoksen kupeeseen säilyttäen komiat vanhat tiiliseinät. Valtaisa liimapuupalkeista koottu kulttuurilaitos teki vaikutuksen katsojiin. Paikka oli tottakait talon rakennustyössä mukana olleita. Eero Taiminen esitteli seinämää joka oli koivuntuohipäällysteinen.

Lahden puuarkkitehtuuri puistoon tutustuttiin Sibelius-talon naapurissa. Ihmettelimme pro puun pahvista tehtyjä tukevia huonekaluja. Hyvin kestivät istua tuhdimmankin veteraanin. Puutyöverstas katsastettiin. Hienot oli tilat ja tarvittavat työkalut kahdelle puusepälle siellä.

Laivarannan komeita wanhan-ajan veneitä oli laiturissa parisen kymmentä. Samasta rannasta pääsee vuorolaivoilla vaikka Jyväskylään asti. Itse parisen vuotta sitten tein matkan kauniissa kesäsäässä Vääksyn kanavan kautta Heinolaan.

Ruotsalaisen arkkitehdin Gert Wingårdh suunnittelema Piano-paviljonki rannassa odotteli ensikesän terassiasiakkaita

Vesijärven rannalle vastapäätä satamaa on rakennettu ”ökyrikkaille” komia kerrostalo alue. Siellä kuulemma joku entinen kokoomus ministeri asustelee.

Lahden maailmankuulut hyppyrimäet käytiin katsastamassa. Tornissa emme tällä kertaa käyneet.

Lahden taidemuseossa oli Taidemaalariliitto täyttää ensi vuonna 90-vuotta sen tiimoilla oli näyttely Tuoretta maalia Lahdessa. Hieno monipuolinen näyttely. Mukana oli mm Juha Sääskin yhteiskunnallisesti kantaa ottavista töistä - hänet muistamme Siikaranta-opistossa pidetyistä taideleireistä jossa hän oli opettajana

RL:n osasto 3 veteraanitapaamisessa uudenmaan aluetoimistossa Siltasaarenkatu 4

Saksalainen Helsinki 1918

ma 7.5.2018 klo 11 on kirjailija vierailu ja aiheena 1918 sisällissodan tapahtumat erityisesti Helsingissä. Alustavan puheenvuoron käyttää dosentti Marjaliisa Hentilä. Kysymyksille ja kommenteille varattu hyvin aikaa. Tilaisuuteen toivotetaan tervetulleeksi RL osastojen veteraaneja ja muita kiinnostuneita pääkaupunkiseudulta.

RL:n osasto 3 veteraanit kokoontuivat kuukausitapaamiseensa maanantaina 9.4.2018

Veteraanien puheenjohtajan Pertti Ratilaisen avauspuheenvuoron jälkeen Toivo Koivisto esitteli Tampereen matkan 8.3.2018 kuvasatoa. Retkimatka sattui Kansainväliseksi naistenpäiväksi joten tuomisena meillä oli kukkakimppu Tampereen osasto 10:n veteraanien puheenjohtajalle Annikki Ruissalolle. Paikalla oli 30 kymmentä veteraania.Keskustelujen jälkeen siirryttiin museo Vapriikin tiloihin. Keittolounaan jälkeen oli vuorossa Tampere 1918 näyttely. Näyttely teki suuren vaikutuksen katsojiin.

Veteraanien Pärnyn kylpylämatkasta kuultiin mukana olleilta pelkästään ylistäviä puheenvuoroja. Palvelu ja hoidot olivat olleet hyviä. Iltapäivät olivat ” vaapaata” ja Pärnyn lahti oli jäässä jopa autolla pilkkimiehet olivat jäällä liikkuneet.

Osaston veteraanit tekivät matkan Pärnuuhun

RL osasto 3 Veteraanit tammikuu 2018 / Toivo Koivisto

Tulevaa toimintaa kevät 2018

Kokoontumiset kuukauden ensimmäisenä maanantai klo 11.00 aluetoimiston tiloissa Siltasaarenkatu 4 katutaso

5.2 klo 11 Vierailijana Eläkeläiset ry uusi toiminnanjohtaja Jan Koskimies. Kuulemaan ja kommentoimaan kutsutaan myös muiden osastojen veteraaneja. Tavoite  saada yhteistoimintaa, tilaisuuksia tai matkoja eri ammatti osastojen veteraanien kesken.

5.3 klo 11 Viimehetken valmisteluja Tampereen matkaa varten

Torstaina 8.3 Kulttuurimatka junalla Tampereelle osasto 10 veteraanien kanssa tapaaminen osaston tiloissa Sorinkatu 4. n 500 metriä rautatieasemalta. Tunnin palaverin jälkeen matka jatkuu Museo Vapriikiin Tampellan alueelle jossa tutustumme mm 27.1 avautuvaan uudistettuun Tampere 1918 näyttelyyn.

9.4 klo 11 Valmistellaan loppukevään ja kesä tapahtumia. Nähdään diaesitys Tampereen kulttuurimatkasta

18-24.3.2018 Kylpylämatka Pärnuseen. Matkan hinta 430 euroa. Ilmoittatuminen Raimo Palviaiselle viimeistään 12.2.18

tiedustelu veteraanien vetäjältä Pertti Ratilaiselta 040- 738 0326

7.5 klo 11 Ajankohtaiset asiat mm Tammisaaren 1918 vankileirin muistomerkillä käynti 9.6 sekä RL kesäpäivät 16-17.6.2018 Turussa. Veteraanien yhteis -tapaaminen kesäpäivien aikana

Kesätauko – tapaamiset jatkuva jälleen maanantaina 3.9 klo 11.

Rakentajaveteraanit latasivat akkujaan Rauhanlahdessa

Rakennusliiton valtakunnallinen veteraanitapaaminen pidettiin Kuopion Rauhanlahdessa. Meitä veteraaneja oli 150 ympäri maata Lapista aina syrjäiseen pääkaupunkiseutuun asti. Kolmen päivän aikana kuultiin luentoja mm eläkeläisten liikuntaan ja terveellisiin ruokatottumuksiin kannustavia luentoja. Sitä me tyylikkäät keskikehon rakentajat kuunneltiin vaitonaisina mutta myötämielin.

Kulttuuripanos päivien aikana oli monipuolista se kevensi ja virkisti veteraaneja mukavasti. Mikko Perkoila esiintyi tutuin kupletein ja soittopelein. Haitarilla säesti ja rauhanlauluja esitti rakentajille varsin tuttu pelimanni Reijo Bäckström.

Kurlaus-pelissä jouduttiin harjaamaan niin maan perusteellisesti. Punaiset ja keltaiset pallot ja varsiharjat käsissä kilpailtiin siitä kuka valloittaa hiekkaympyrän keskipaikan. Harjatessasi liiaksi saatoit pyyhkäistä harjalla ringin sisältä ja silloin hävisit. Kiihkeän 10:n joukkueen kilpailun voitti niukin naukin Kymen alueen joukkue, toiseksi Pohjanmaa ja Itä-Suomi ylsi kolmanneksi ja meidän pääkaupunkiseudun porukka kilvoitteli pronssipaikasta välttävin tuloksin. Paljon jäi jälki puhumista. Katsomossa oli jälleen parhaat pelaajat.

Jätkänkämpällä pidettiin varsin mahtava ilta. Kämppä on alun perin ollut Nurmeksessa 1952 Lintumäen savottakämppänä ja kuljetettu Rauhanlahteen 1987. Kämpässä nautittiin hieno rosvopaisti-illallinen ja tunnelmaa lisäsi haitaritaiteilija Pauli Huttusen mainiot esitykset.

Mualiman suurimmassa yhteis-savusaunan, (60 kylpijää mahtuu kerrallaan) makoisissa löylylöissä tuli käytyä parikin kertaa illan aikana. Lauteilla tuntui puhelevan monenmoista kulkijaa monista maista.

Tukkilaiselämää sivuava näytös nähtiin Hannu Kettusen esiintyessä tukkien päällä juosten ja tehden tasapainoa vaativia temppuja. Hyvin oli lopuiltaan märkämies esityksen päättyessä ja yleisöltä tuli myötäelämistä ja taputuksia.

Jäsenet kamppailuun

Päätös päivänä liiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi piti varsin hyvän puheenvuoron. Mainiten tietävänsä ja tuntevansa kuulijakunnan elämän kokemukset. Meille tuli oikein vanhat ajat mieleen, kun puheenjohtaja Harjuniemi kovisteli kaikkia liiton jäseniä valppauteen ja toimintaan omien etujensa puolesta. Jos ammattiliittoa ei olisi, se olisi varsin surkea tilanne. Sipilän Hallituksen ministerit tekevät huonoja ratkaisuja ja päätöksiä – eivät kanna vastuuta vaan häipyvät yksi toisensa jälkeen kuka minnekin yksityis firmoihin. Harjuniemi haastoi kaikki liiton jäsenet tekemään ja toimimaan - pois katsomosta!

Tämähän Harjuniemen Matin heittämään haaste otetaan vastaan viimeistään 2.9 kun on Joukkovoima-kansalaisliikkeen mielenosoitus Helsingissä mihin osasto ykkösen veteraani Matti Piirainen rakentaja tovereita patisteli.

Teksti ja kuvat Toivo Koivisto

Kuvateksti ehdotus

1. Savolainen Kurlauspeli reippaat ammattimiehet harjan varressa pallopelin tuoksinnassa Uudenmaan joukkue
  2. Rauhanlahden Jätkänkämpän rannassa tukkilaismestari Hannu Kettunen esitteli taitoaan

Rakennusliiton osaston 003 Rakennusveteraanit

Kolmosen veteraanit kokoontuvat Uudenmaan aluetoimiston tiloissa Siltasaarenkatu 4 Pääsääntöisesti kuukauden ensimmäisenä maanantaina aina klo 11.00. Palaverit kestänevät noin puolitoista tuntia ja kahvi/tee-tarjoilua puolituntia ennen alkamisaikaa.
Jokaisessa tapaamisessa on ennalta sovittu aihe ja lyhyt esittelypuheenvuoro ja päälle reipas keskustelu.

ma 6.2 vierailijana Suomen rauhanpuolustajien toiminnanjohtaja Teemu Matinpuro ja esillä kuinkas muuten maamme Hallituksen miljardien suuruiset asehankinnat ja rauhantyön merkitys.

ma 6.3 Pääkaupunkiseudun rakennusosastojen veteraanien yhteistilaisuus Esillä kuntavaalit paikalle kutsutaan kolmen työväenpuolueen edustajat SDP,SKP ja vasemmistoliitto

Toimintakalenteri
ma 3.4 alustavan puheenvuoron aihe vielä avoinna
ma 8.5
Veteraanien kesäloma tauko kesä-heinä-elo ja syyskuu
ma 2.10
ma 6.11
ma 4.12

Uusi vuosi alkoi rakentajaveteraanien yhteistapaamisella 2.1.2017 liiton tiloissa.
Järjestöpäällikkö Jukka Asikainen toi puheenvuorossaan tietoja elokuussa kokoontuvan veteraanitapaamisen ohjelmasta Kuopion lähettyvillä olevassa Kuntorannassa. Monipuolinen ohjelma käsittää paneelikeskusteluja ja ulkoiluohjelmia perinteisineen veteraanien olympialaisineen. Jätkänkämpällä vietetään iltaa ja luvassa tukkilaisnäytös. Uudeltamaalta osallistujia 25 ja koko maasta yhteensä 150.

Liiton veteraanilomaan on oikeutettu jokainen jäsen vuorollaan ( kerran elämässään) Kolme viikonpituista lomajaksoa Härmän kylpylässä kaksi ja Päiväkummussa Karjalohjalla yksi viikko.
Liitossa on n 14.000 vapaajäsentä ( yli 30 vuotta liiton jäsenenä) joista Uudellamaalla noin 2-2500.

Pohdittiin myös eri osastojen kanssa pidettäviä yhteistilaisuuksia tai retkiä. Esille tuli pohdittavaksi mm museokierrokset pääkaupunkiseudulla tai Turku-Tampere-Kotka linjalla. Keskustelussa oli esillä mahdollinen jo perinteinen osaksi omakustanteinen kylpylämatka Viron Pärnyyn huhtikuussa. Toivottiin useammasta pääkaupunkiseudun osastosta veteraaneja mukaan.

Puheenjohtaja, Aarne Hana   puhelinnumero: 044 – 273 7615

Rakennusliiton osasto 003 Rakennusveteraanit

ma 3.4 alustavan puheenvuoron aihe vielä avoinna
ma 8.5
Veteraanien kesäloma tauko kesä-heinä-elo ja syyskuu
ma 2.10
ma 6.11
ma 4.12

1.12. 2014 klo 11 tapaamisen aiheena on KUUBA 2000-luvullaToivo Koivisto esittelee sanoin ja kuvin solidaarisuusprikaati matkaansa joulukuulta 2009.

Kuvia Kuubasta-valokuvanäyttely sai Rakennusliiton kulttuuriapurahan ja näyttely on kiertänyt ympäri maata ja on tällä hetkellä Porin kaupunginkirjastossa.

Kuvat Toivo Koivisto + kuvateksti

Kuuba-Pohjoismaat tilan työntekijä.